Informačné centrum

Europe Direct Trenčín

Hlavná stránka > Práva cestujúcich: Vďaka novej aplikácii pre smartfóny môžete mať už toto leto počas cestovania všetky informácie o svojich právach na dosah ruky

Práva cestujúcich: Vďaka novej aplikácii pre smartfóny môžete mať už toto leto počas cestovania všetky informácie o svojich právach na dosah ruky

Cestujúci, ktorí uviazli na letisku alebo čakajú na stratenú batožinu, si teraz môžu pomocou aplikácie na svojom smartfóne okamžite a priamo na mieste overiť všetky svoje práva. Práve včas pred letnými dovolenkami pripravila Európska komisia aplikáciu pre smartfóny, ktorá sa vzťahuje na všetku leteckú a železničnú dopravu a funguje na štyroch mobilných platformách: Apple iPhone a iPad, Google Android, RIM Blackberry a Microsoft Windows Phone 7. Aplikácia je dostupná v 22 jazykoch EÚ. V súčasnosti zahŕňa leteckú a železničnú dopravu a rozšíri sa aj o autobusovú resp. autokarovú dopravu a o lodnú dopravu, keď v roku 2013 nadobudnú účinnosť aj tieto práva.

Podpredseda Európskej komisie Siim Kallas, zodpovedný za dopravu, povedal:
„Koľkí z vás už zažili frustrujúcu situáciu, keď vám na letisku vysvetľovali, že nemáte žiadne práva, hoci ste vedeli, že ich máte! S touto aplikáciou milióny cestujúcich získajú ľahký prístup k tým správnym informáciám o svojich právach cestujúceho, keď to budú najviac potrebovať, v prípade neočakávanej situácie.
Ak vaša cesta neprebieha podľa očakávania, je to často stresujúci zážitok. Či už ide o zrušený let, hotel, ktorý nespĺňa avizované cestovnou kanceláriou, alebo zmenu odchodu vlaku – so situáciou sa vždy vyrovnáte oveľa ľahšie, ak pri cestovaní poznáte svoje práva.
V prípade každého problému aplikácia vysvetľuje práva cestujúcich. Napríklad ak je cestujúcemu odopretý nástup do lietadla v dôsledku zrušenia letu, má nárok na odškodnenie vo výške 125 až 600 EUR. Ak vám v dôsledku nehody poškodia batožinu, môžete mať tiež nárok na odškodnenie. Dobré je aj vedieť, že železniční a leteckí dopravcovia sú povinní jasne informovať o cenách a poskytovať asistenčné služby cestujúcim so zníženou pohyblivosťou.

Ak máte pocit, že nerešpektovali vaše práva, aplikácia vás informuje aj o tom, na koho sa môžete obrátiť so sťažnosťou.

V prípade mimoriadnej situácie veľkého rozsahu, aká vznikla napríklad počas krízy vyvolanej oblakom vulkanického popola z islandskej sopky v roku 2010, môže aplikácia poskytovať aj cestovné informácie a odporúčania Európskej komisie.

Ďalšie informácie o právach cestujúcich nájdete na webovej stránke
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/index.html


Zverejnené 12. júl 2012