Informačné centrum

Europe Direct Trenčín

Hlavná stránka > Spory s obchodníkmi môžete vyriešiť rýchlo a bezplatne

Spory s obchodníkmi môžete vyriešiť rýchlo a bezplatne

Spotrebitelia, ktorí nie sú spokojní s kvalitou dodaného tovaru či služby a ktorým obchodník odmieta uznať nárok na odškodnenie, môžu po novom požiadať nestranné organizácie o pomoc aj cez internet. Tie vo väčšine prípadov sprostredkujú dohodu do 90 dní.

Mala to byť luxusná dovolenka v štvorhviezdičkovom hoteli na pláži, no hostí ubytovali v zatuchnutej izbe s výhľadom do dvora rušnej priemyselnej firmy. Určite ste už aj vy počuli o podobných skúsenostiach sklamaných zákazníkov niektorej z cestovných kancelárií. Hoci tie serióznejšie sa sťažnosti snažia obratom riešiť, stále sa nájdu i také, pri ktorých zákazníkovi neostáva iné, ako rozhorčenie prehltnúť alebo sa obrniť trpezlivosťou a domáhať sa odškodnenia na súde.

Riešenie takýchto problémov je ešte oveľa ťažšie, ak bol nákup uskutočnený v inej európskej krajine alebo cez internet. To sa prejavuje aj v spotrebiteľskom správaní. Slováci síce podľa najnovšieho Eurobarometra patria medzi národy, ktoré sa neobávajú online nakupovania, ale až 10 percent z nás už zažilo nepríjemnú situáciu, keď objednaný tovar nedorazil a 69 percent sa cítilo byť podvedenými nekalou, klamlivou a zavádzajúcou reklamou. Až 61 percent spotrebiteľov v Európe sa zároveň cíti bezpečnejšie, ak elektronicky nakupuje vo vlastnej krajine.

Dôvera hýbe ekonomikou

Voľný pohyb tovarov a služieb patrí medzi základné prínosy Európskej únie, ktorý nám garantuje širokú ponuku, nižšie ceny a lepšiu kvalitu. Skúsenosti zákazníkov však ukazujú, že najmä pri cezhraničných objednávkach cez internet sa tovary a služby stále nenakupujú tak jednoducho, ako by sme si predstavovali.

Ak by si spotrebitelia mohli naozaj bez obáv vyberať z kompletnej ponuky tovarov a služieb v celej Únii, ušetriť by mohli až 11,7 miliardy eur ročne. Dôvera spotrebiteľov je mimoriadne dôležitá aj pre posilnenie hospodárskeho rastu. Spotreba domácností totiž tvorí až 56 percent HDP Európskej únie.

EÚ z týchto dôvodov ochrane spotrebiteľov venuje veľkú pozornosť. Európske predpisy zákazníkom garantujú právo na výmenu alebo opravu chybného tovaru, vrátenie tovaru do 14 dní pri nákupoch cez internet, ale aj právo na férové zmluvy či na pravdivú reklamu.

Pomoc je aj online

Ďalší výrazný krok na zlepšenie ochrany spotrebiteľa sa začína na Slovensku uplatňovať práve v týchto dňoch. Nová európska legislatíva, ktorá od februára platí aj u nás, zákazníkom umožňuje riešiť sťažnosti výrazne jednoduchšie, rýchlejšie a lacnejšie. A nejde pritom zďaleka iba o klientov cestovných kancelárií, ale o zákazníkov v takmer všetkých odvetviach. Či už tovar alebo službu kúpili v kamennom obchode alebo cez internet, na Slovensku alebo v inej krajine Európskej únie.

Týmto riešením sú mimosúdne urovnania sporov, ktoré budú medzi zákazníkmi a predajcami sprostredkúvať nestranné orgány ako napríklad naša obchodná inšpekcia, Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií alebo registrované spotrebiteľské zduženia. O prístupe k alternatívnemu riešeniu sporov a jeho sprostredkovateľoch budú obchodníci povinne informovať na svojich webstránkach i vo všeobecných obchodných podmienkach.

Služby budú bezplatné alebo len symbolicky spoplatnené a väčšinu prípadov uzatvoria už do 90 dní. Firmy, ktoré so sprostredkovateľmi nebudú spolupracovať môžu dostať vysokú pokutu a ocitnúť sa aj na zverejnenej čiernej listine. Ak sa spor nepodarí vyriešiť ani tak, nespokojnému zákazníkovi bude stále zostávať pôvodná možnosť obrátiť sa na súd.

Celoeurópskou novinkou, ktorá od tohto týždňa funguje už vo väčšine krajín EÚ, je možnosť riešiť sťažnosti aj cez internet. Slúži na to portál na online riešenie sporov, cez ktorý môžu zákazníci požiadať o riešenie sporu v ktoromkoľvek z 23 úradných jazykov Únie.

Ak sa spotrebitelia v EÚ budú môcť pri sporoch spoľahnúť na dobre fungujúce a transparentné alternatívne riešenie sporov, podľa odhadov by to mohlo priniesť úspory až 22,5 miliardy eur ročne, čo zodpovedá 0,19 percentám HDP Európskej únie.

Odľahčenie súdov

Nový celoeurópsky systém by však mal uľahčiť život aj serióznym obchodníkom, ktorým doteraz rôznorodé pravidlá spotrebiteľskej ochrany výrazne sťažovali cezhraničné podnikanie. Aj obchodníci budú môcť teraz ukončiť spory so spotrebiteľmi rýchlo, jednoducho, efektívne a mimosúdne, čím sa vyhnú poškodeniu reputácie a vysokým dodatočným nákladom.

Veľkým pozitívom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov bude aj odbremenenie súdov, ktoré sú dnes spotrebiteľskými spormi zahltené a ktoré často potrebujú aj niekoľko mesiacov alebo rokov kým vo veci rozhodnú.

Kľúčové teraz bude, aby alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov neostalo len na papieri, ale aby sa v čo najväčšej miere uplatňovalo aj v praxi. Predpoklady na to vytvorené sú. Stačí vám pripojenie na internet a vyplnenie online formuláru na podanie sťažnosti zvládnete za pár minút hoci aj z hotelovej izby s výhľadom do dvora rušnej priemyselnej firmy.


Zverejnené 22. február 2016